Blog post

Lekker letterlijk

oktober 4, 2018

Als hulpverlener maak je soms moeilijke dingen mee maar ook enorm leuke dingen die toch echt de moeite waard zijn om een blog aan te wijden. Mijn eerste blog voor Eigen & Wijs: Lekker letterlijk.

Letterlijk taalgebruik

Omdat kinderen met autisme alles heel erg letterlijk nemen wordt soms pijnlijk duidelijk hoe concreet je moet zijn. Mijn eerste ervaring was tijdens mijn werk in het onderwijs. We gingen soep maken en toen het water kookte zei ik “je mag nu het pakje soep in de ketel doen”. De leerling zei tegen me “bedoel je zo juf?” En hij hield het gehele pakje boven de ketel. Oeps! Nee dát bedoelde ik niet nee! Gelukkig kon deze leerling er om lachen en zei “dat weet ik maar dat was wel wat je zei dat ik moest doen!”.

Het is toch zo simpel?

Afgelopen week kreeg ik telefoon tijdens mijn werk met een cliënt. Ze hadden al meerdere malen gebeld dus ik nam bij uitzondering de telefoon op. Ik zei tegen de mevrouw aan de andere kant van de lijn “ik ben aan het werk met een cliënt dus ik bel terug als ik klaar ben”. Mijn cliënt keek me verbaasd aan en vroeg “wat zei je nou dat je aan het doen was?”. Ik legde hem uit dat ik die mevrouw had gezegd dat ik met een cliënt aan het werken was. Hij keek me vol verbazing aan en zegt “een cliënt? Hoe bedoel je ik ben toch gewoon Joep?”.

Verliefdheid en zo

Tijdens het werken in mijn oppasgezin belanden we vaak ook in hele leuke gesprekken. Zoals bijvoorbeeld over daten en hoe werkt dat dan als je volwassen bent? Tja, goede vraag en als antwoord heb ik gegeven dat het dan vanzelf gaat en je niet altijd meer verkering vraagt. Dat kon echt niet want dan weet je toch niet of het “aan” is? Niet duidelijk voor een kind met autisme! Als ik aan Femke (9) jaar vraag of ze al een vriendje heeft antwoordt ze “nee joh, ik ben happy single”. Juist ja!

De waanzinnige boomhut

Keuzes maken is ook heel lastig voor kinderen met autisme, vooral in een bibliotheek met heeeeeel veel boeken. Maar deze leerling wist het zeker, hij wilde het boek van “de waanzinnige boomhut”. Ik weet dat ik dacht dat het dan wel een makkie zou worden tot we tot de ontdekking kwamen dat juist die boeken uitgeleend waren. Ai!

Boos terug naar de klas maar ik vond dat ik hem best een ander boek kon aansmeren want er moest wel gelezen worden. Op de vragen wat hij nog meer leuk vond kreeg ik steevast het antwoord “maar ik wil de waanzinnige boomhut”. In een laatste poging om hem te overtuigen riep hij door de hele klas “ik zég toch ik wil alleen maar de waanzinnige boomhut!!!”. Soms wil je heel veel maar is dat op een moment als dit niet helpend en vooral niet haalbaar en dan is het de kunst om flexibel te zijn en te bekijken wat wel lukt.

Verandering

In mijn beginjaren plande ik vaak kappersafspraken in de vakantie, heel handig als je in het speciaal onderwijs werkt. Dus in de herfstvakantie deed ik dat ook weer, en ik bedacht me ik ga eens iets heel anders doen! Kort knippen en verven, lekker een nieuw herfst kapsel. Maandagochtend kwamen de leerlingen binnen, een leerling reageerde anders dan normaal. Na een vakantie moeten ze vaak weer wennen dus ik keek het even aan. In de loop van de ochtend vroeg de leerling me “ben je naar de kapper geweest?”. In mijn enthousiasme zei ik natuurlijk “ja vind je het mooi?”. NEE! Dat kreeg ik als antwoord, lekker direct en smaken verschillen nu eenmaal. Maar hij vulde het antwoord vrijwel meteen aan met een onderbouwing “je bent anders dan voor de vakantie en ik houd niet van die verandering”.

Dat was de laatste keer dat ik, zonder het vooraf aan te kondigen, naar de kapper ben geweest. Een mama vroeg me vorige week of ik een foto wilde sturen als ik mijn haren toch liet knippen, en natuurlijk doe ik dat dan want het kan behoorlijk verschil maken in hoe kinderen vervolgens op je reageren.

En zo kan ik een boek vol schrijven over hele mooie, leuke, grappige en ontroerende momenten! Hebben jullie ook leuke en grappige momenten meegemaakt met jullie kinderen? Deel ze gerust in de reacties, ik lees ze graag!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volgende bericht